keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Jakopää!



Olin unohtanut/hukannut salasanani ja siitä syystä ei oo tullut ajankoihtaisia päivityksiä. Viimeviikon lopusta ja alusta ei ole erikoisempaa kerrottavaa mutta tänään kohdalle osui toinen jakopää huolto Skoda Roomster merkkiseen autoon. 3 sylinterinen kone ja selkeät ohjeet tekivät remontista mukavan ja suhteellisen helpon tehdä. Jos saisin autodatan auki niin voisin selittää tarkemmin työn vaiheista, mutta kertomisen arvoista on ainakin että ennen hihnan irroitusta kampiakseli, nokka-akseli sekä kiristin lukittiin erikoistyökaluilla, tästä syystä ei ollut pelkoa että jako katoaisi taivaan tuuliin. Jouduimme myös tukemaan moottorin koska toinen kannake piti irroittaa.

(kuvat päällekkäin koska googlen "helppokäyttöisten" ohjelmien maine ei kantaudu bloggerin kuvan käsittelyyn)
Skodan moottori lukuun ottamatta ahtimelle menevää letkua joka poistettiin tilan lisäämiseksi.

Apulaite hihnan kiristin taivutettiin näin, jotta sivusta tuleva metalli tappi saadaan lukitsemaan kiristin.

Muovi irroitettu

Laskimme moottorin tuen varaan jotta saimme kannakkeen pois.

Nyt jakopää on hyvin esillä.

ylhäällä näkyvällä työkalulla kiersimme moottoria siten että saimme lukitustapin asettumaan paikalleen.

Siinä näköö melko selkeästi kampiakselin pyörän lukitus.

Vaihdoimme vesipumpun

Nyt uusi hihna on paikallaan ja vaihdamme myös kiristiminen.

Kiristin pitää asettaa siten että kuvassa vaaleana hohtava jutsku osuu kohdalleen .

Tässä näkyy myös pahvin puristus kone jota käytät lähes päivittäin varastolle jääneitä pahveja siivotessa



2 kommenttia:

  1. Hyviä kuvia jakopään työkaluista!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kuvista. Nämä jakopäät ovat minulle hieman vieraita. Meiltä kuitenkin löytyy Sierra, ja siihen täytyisi vaihtaa jakopään hihnasarja. Jostain sellainen täytyisi hankkia. Olisiko ideoita mistä? https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat

    VastaaPoista